Vele wegen leiden naar Rome……

met het
Strategy Playbook

Design je nieuwe route als zakelijk dienstverlener

Om in de wereld, waarin veranderingen elke dag plaatsvinden, koers te houden is het goed houvast te hebben. Een overzicht te maken van stappen die de organisatie maakt op weg naar haar visie. Dat kan met verschillende middelen. Op papier, met video of podcast. Zolang je de essentiële stappen maakt om je strategie vorm te geven.

Visie is een essentieel onderdeel van het proces. En dat is ook een creatief proces. Als de visie bepaald is kun je vanuit je missie stappen gaan zetten. Als je met elkaar de kernwaarden, waarmee je wilt werken, scherp hebt gedefinieerd kun je de route gaan bepalen.

Uit mijn dagelijkse praktijk blijkt dat ondernemers die in hun organisatie werken, vaak moeite hebben om afstand te nemen en objectief naar de toekomst te kijken. En naar hun eigen organisatie. Daarom is het handig een business coach te hebben om je dat proces te begeleiden.

Het Strategic Playbook bestaat uit 6 belangrijke stappen

1 Je Business definitie

Het begint met een duidelijke definitie van wat je doet. Hoe zie jij de markt en wat is je doel? Voor wie doe je het en wat kan de klant verwachten? Wat is echt onderscheidend? Hoeveel tijd en geld  besteed je om je doel te bereiken? Met een duidelijke visie wordt je strategie vanzelf transparant. Met zicht op het doel kunnen we de volgende stappen zetten.

2 Je Identiteit

Wat maakt jouw merk uniek en hoe zetten we je organisatie in de markt? Merkontwikkeling is een vak en het is goed dat je je daarin laat begeleiden. Het gaat er immers niet om wat je zelf mooi vindt (ook belangrijk), maar wat jouw klanten aanspreekt. Als de presentatie van jullie kernwaarden bij de bedrijfscultuur past, is het merk houdbaar voor de lange termijn.

3 Je Marketing

Bij zakelijke dienstverleners staat de website centraal in de marketing. Daar verwijst alle communicatie naar en via die weg leren je klanten je beter kennen. Een mooie website is leuk, maar de kunst is een functionele site. Met een goede afstemming over je site en gaat marketing voor je werken, wordt business development mogelijk en krijg je meer klanten die gaan voor jouw dienstverlening.

4 Je Social Media

Om in contact te komen met je doelgroep is social media prima geschikt. Welke kiezen we? LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter of Youtube? En hoe zet je een campagne op? Sommige platvormen zijn essentieel voor een goede business development en andere meer om contacten te onderhouden. Hoe werken we samen om het slimste gebruik te maken van social media.

5 Je Sales

Als professional wil jij invloed op de verkochte dienstverlening. Maar hoe zit het met je verkoopkwaliteiten? Maak je zelf contact met die belangrijke klant of wil je het eerste gesprek liever uitbesteden? Door commerciële slagkracht aan boord te halen haal jij klanten binnen die jouw organisatie verdient. Met beproefde concepten zorgen we gezamenlijk voor die professionaliteit, waar de klant voor kiest.

6 Je resultaten

Vele aanbieders beloven gouden bergen, maar echte commerciële resultaten behaal je alleen met hard werken. Het voordeel van de huidige technologie is dat ontwikkelingen te volgen zijn. Meten is weten en daarmee kun je de groei van je organisatie volgen en bijsturen. Als je je business control op orde hebt weet je wat je effecten gaan worden. Met duidelijke doelstellingen krijg jij zicht op een strategie die werkt.