Masterclass: Strategie voor Professionals

Je wilt vooruit met je organisatie en meer richting geven aan je medewerkers. Welke kant wil je op? Hoe maak je duidelijk wat jullie onderscheidend vermogen is? Hoe maak je onderbouwde keuzes die je uit kunt leggen aan je collega’s, aandeelhouders, klanten en partners? Hoe zorg je er voor dat je stap voor stap je doel bereikt?

Het bepalen van een strategie is iets wat we eigenlijk allemaal willen en waarvan we weten dat het nodig is. Het geeft duidelijkheid aan jezelf en aan je medewerkers. Een piloot zet zijn koers uit voordat hij de motoren start. Een kapitein weet welke koers gevaren wordt voordat hij de kade verlaat. Maar hoe zit dat met de bestuurders van organisaties? Te vaak gaan we mee in de waan van de dag en lossen we alleen dagelijkse problemen op. 

Veel professionals hebben in het verleden in hun opleiding wel iets meegekregen over het maken van een passende strategie. Veel modellen zijn bekend. Alleen de praktijk leert dat ze slechts zelden goed worden gebruikt. “We werken meer ‘agile’ tegenwoordig”, krijg ik vaak te horen. “Dat is mooi, maar waar naartoe dan?” is mijn wedervraag dan.

Om ondernemers in de zakelijke dienstverlening te leren een degelijke strategie te bouwen voor hun organisatie heb ik een nieuw programma ontwikkeld. Een programma waarin je samen met andere ondernemers in korte tijd leert hoe je dit efficiënt kan doen en je er ook resultaat mee bereikt.

Het Strategisch Management voor Professionals programma bestaat uit de volgende onderdelen:

Eerste sessie

Missie – Visie -Kernkwaliteiten

Belangrijk vragen als: Waarom zijn we er nu echt? Hoe ziet onze markt er over 5 – 10 jaar uit en op welke wijze willen wij ons werk doen?

Toelichting: uit de praktijk blijkt hoe moeilijk het is te formuleren waarom we doen wat we doen en hoe we dit aanpakken. Cultuur is moeilijk uit te leggen. Zowel aan klanten als aan (nieuwe) medewerkers. Toch is het de basis voor de verdere ontwikkeling van de organisatie. Via een unieke methode komen we hier achter en gaan we onderling ook toetsen of de statements begrepen worden door mensen buiten de organisatie.

Tweede sessie

Klanten en prospects

Belangrijke vragen als wat is ons ideale klantprofiel en hoe kunnen we hen benaderen?

Toelichting: natuurlijk kennen we onze belangrijkste klanten. Maar wat zijn de onderlinge overeenkomsten? Waarom kiezen juist zij voor jouw organisatie? En als we dan een kenmerkend profiel hebben: hoe vinden we organisaties die overeenkomstige eigenschappen hebben en hoe kunnen we ze benaderen zonder de AVG te schaden?

Derde sessie

Branding

In deze sessie beantwoorden we vragen als: Hoe zetten we ons merk goed in de markt neer? Welke platvormen gebruiken we daarvoor en hoe worden we herkend? Hoe wordt onze website ervaren en wat kunnen we doen om daar meer business uit te halen?

Toelichting: Branding wordt steeds belangrijker voor organisaties. Onderscheidend vermogen is essentieel voor herkenbaarheid en óf organisaties überhaupt zaken met je willen doen. Maar marketinginvesteringen wordt ook steeds diverser. Waar moet je zijn (en waar niet?). Hoe koop ik goede ondersteuning in? Met elkaar geven we feedback op elkaars inspanningen en worden we onderling beter.

Vierde sessie

Controle en bijsturen

In deze laatste sessie kijken we naar methodes hoe je inzicht kunt krijgen in de resultaten van je strategie en hoe je bij kunt sturen als van de koers is afgeweken. 

Toelichting: alle strategische ontwikkelingen staan in het licht van wat we ermee bereiken. In deze sessie kijken we voornamelijk naar het vaststellen van duidelijke doelstellingen en hoe we onderweg bijsturen richting het te realiseren doel. En dan hebben we het niet over het jaarbudget, maar over strategische doelstellingen. 

Voor wie is deze masterclass bedoeld?

Deze masterclass is bedoeld voor professionals in de zakelijke dienstverlening. Juristen, accountants, fiscalisten, notarissen, consultancy bureaus en dergelijke. Organisaties die hun professionele diensten verkopen aan andere organisaties en het moeilijk vinden zich te onderscheiden van andere soortgelijke organisaties. 

Voor mensen die in eerste instantie bezig zijn met het uitoefenen van het vak waarvoor ze hebben geleerd en daarnaast nog een bureau runnen. Die collega’s mee willen krijgen in belangrijke koersveranderingen, omdat de markt daarom vraagt. Die op zoek zijn naar nieuwe klanten en gebruik willen maken van nieuwe technologieën die ingezet worden bij Digitale Marketing.

Voor professionals die willen leren van elkaar en actief participeren in het leerproces. Om een goede samenwerking en een optimaal leerproces te garanderen is de maximale groepsgrootte 10 deelnemers.

Resultaat

Wat heb je geleerd als je deze masterclass hebt gevolgd?

  • Je leert een duidelijke missie te formuleren en kernwaarden vast te stellen
  • Je bent in staat de ontwikkelingen in de markt te volgen en een visie te definiëren 
  • Je krijgt inzicht in de tools om strategische keuzes te maken
  • Je krijgt inzicht in je klanten en hoe je soortgelijke prospects kunt vinden
  • Je leert wat je brand nodig heeft om aantrekkelijk te zijn
  • Je krijgt grip op de uitvoering van je plannen en ontwikkelingen

Waar 

Om deze training te volgen zijn er twee mogelijkheden online en op locatie. 

ONLINE

Bij de online versie hoef je het huis niet uit en wordt deze training in 4 avondsessies verzorgd. De trainingen duren van 19.00 uur tot 22.00 uur (3 uur) en er wordt regelmatig gewerkt met subgroepen. Er wordt gewerkt met het programma Teams. 

Trainingsdata: (avond van 19.00 uur tot 22.00 uur)

Dinsdag 25 januari, Dinsdag 1 februari, Dinsdag 8 februari, Dinsdag 15 februari.

De investering voor deze training is € 795,- exclusief 21% BTW.

OP LOCATIE

Bij de training op locatie zijn er twee trainingsdagen. De training wordt verzorgd op een goed bereikbare locatie in de regio Utrecht. 

Trainingsdata: 

woensdag 9 februari 2022 (sessie 1 en 2)

woensdag 16 februari 2022 (sessie 3 en 4). 

De investering voor deze training is € 1095,- exclusief 21% BTW. In deze prijs zijn drankjes en lunches gedurende de dag inbegrepen.

Over de trainer:

Erik van der Sande verzorgt al meer dan 12 jaar trainingen aan professionals op het gebied van leiderschap, branding, marketing en business development. Naast zijn eigen trainingen verzorgt hij trainingen voor organisaties als NIMA, INVK, ICM, SRM en de Baak. 

Naast het trainerschap begeleidt hij, na een lange carrière als strategy consultant en commercieel directeur bij diverse (beursgenoteerde) organisaties, organisaties in de zakelijke dienstverlening op het gebied van strategisch leiderschap, (digital) marketing en business development. Hij is afgestudeerd Register Marketeer (RM), Bedrijfskundige (MBA) en gecertificeerd Business Coach, Professional Trainer en NIMA Qualified Lecturer.